למה צפיפות החוטים והרכב הבד חשובים לאיכות המצעים שלנו?

אריגה זו אומנות קדומה ומלאכת יד עתיקה לייצור בדים אשר מבוססת על שילוב בין חוטי שתי וערב (לאורך ולרוחב) לסירוגין והפיכתם לבד. ניתן לארוג בדים באמצעות נול אריגה או כל משטח קשיח שעליו אפשר למתוח את החוטים לאורך ולרוחב. לאורך ההיסטוריה מלאכת האריגה שימשה את בני האדם למטרות שונות ומגוונות ובעיקר לייצור שטיחים, בדים, מצעים, אוהלים, מפרשים ועוד.

מגוון רחב של שיטות אריגה

את הבדים אפשר לארוג בדרכים שונות וליצור דוגמאות שונות ואפילו בדים באיכויות שונות. למעשה שיטות האריגה השונות משפיעות על תכונותיו של הבד, על יכולות הספיגה שלו, על הצורה והמרקם שלו, על מידת האווריריות שבו ועוד. על הנול הבסיסי אפשר לארוג כמה משטחי בד, אחד מעל השני, ואף לחבר בין המשטחים השונים. אם בעברת מלאכת האריגה נעשתה באופן ידני, כיום הרבה פעמים האריגה מתבצעת באופן ממוחשב.

סוגי אריגות במצעים

צפיפות החוטים

צפיפות החוטים למעשה מתייחסת למספר של חוטי האורך והרוחב באינץ' בד ארוג. צפיפות גבוהה של חוטים מצביעה על בד איכותי יותר כי החוטים שבהם נעשה שימוש ארוכים ודקים יותר. כתוצאה מכך גם הבד יהיה מהודק, רך וחלק יותר ויגלה עמידות לאורך זמן. בארץ הצפיפות המקובלת היא של 144 חוט לאינץ' – כותנה פשוטה, כאשר צפיפות יותר נמוכה מזו תקרא מוסלין. היות ורק חוטים ארוכים ודקים יכולים להגיע לצפיפות של 1200 חוט לאינץ' הצפיפות גם מעידה על איכות הכותנה ממנה הבד נטווה, הרכות של הבד, התחושה הנעימה בעת המגע בו והעמידות שלו לאורך שנים.

Loading...

אריגת פרקל

פרקל אלו הם סוגי אריגה שונים ליצירת מצעים בתכונות שונות. בפרקל צפיפות הבד נעה בין 180 ל- 1200 חוטים באינץ'. אריגת פרקל זו אריגה קלאסית של שתי וערב (כמו בד גזה פשוט) והבדים שנוצרים באריגה זו מאוד מאווררים ומתאימים בעיקר לאנשים אשר סובלים מחום והזעה בלילה. אריגת פרקל הינה שיטת אריגה שהטקסטורה שלו מקנה מגע כותנה קלאסי וקריספי.

אריגת סאטן

סאטן זהו סוג בד אך גם שיטת אריגה. אולם שיטה זו מעט שונה מהשיטה הקלאסית. לעומת השיטה הקלאסית כאן משחילים את החוט מעל ארבעה חוטים כל פעם ולא מעל חוט אחד. שיטת אריגה זו אלכסונית וצפופה יותר אשר תורמת לתחושת הרכות שמזכירה משי והברק הקל על צד אחד של הבד. כאשר בדי סאטן מיוצרים מחוטי כותנה ארוכים התוצאה מאוד מאווררת ועמידה. מצעים מסטאן מתאימים לכל עונות השנה והמגע שלהם נעים, רך ומלטף. שיטת אריגה זו מאפשרת להגיע לצפיפות של 500 חוטים לאינץ' וליהנות מאיכות גבוהה יותר של מצעים.

הרכב הבד

כל בד מורכב מחומרי גלם טבעיים או סינתטיים. בגזרת הטבעיים נמצאים הכותנה, הפשתן, המשי ,הטנסל והבמבוק בעוד שהבדים הסינתטיים מיוצרים מחומרים כמו פוליאסטר ואקרילן. ישנם סוגי בדים שמשלבים בין שני העולמות, הטבעי והסינתטי כדי להקנות לבד תכונות נוספות. ככל שהרכב הכותנה בבד יהיה גבוה יותר כך הבד יחשב לאיכותי יותר, וככל שהכותנה תהיה איכותית יותר כך היא תתרכך עם הזמן ותהיה יותר רכה ונעימה למגע.

מהי כותנה סרוקה?

בעולם המצעים לא פעם שומעים את המושג כותנה סרוקה. כותנה סרוקה זו גרסה עדינה יותר של כותנה. הכותנה הסרוקה נוצרת לאחר סירוק סיבי הכותנה בעזרת מסרקי ברזל במטרה להוציא ממנה פגמים או לתקן אי אחידות. הטיפול המיוחד בסיבים לפני האריגה מעניק לתוצאה הסופית מרקם חלק ואיכויות מיוחדות של מגע רך, מלטף ונעים. סירוק הכותנה מתבצע עוד לפני גלילת החוט ובתום התהליך נותרים רק סיבים ארוכים ומשובחים ששווים באורכם. מהסיבים הללו מכינים חוטים ומהם אורגים את הבד.

כותנה מצרית

כותנה מצרית זהו כינוי שדבק לאחד מזני הכותנה אשר מאופיין עם סיבים ארוכים ובפרהיסטוריה נמצא בגיזה אשר במצרים, כיום, הודות לטכנולוגיה חקלאית ניתן למצוא כותנה איכותית מאוד באיזורים נוספים בעולם . הזן הזה של הכותנה הרבה יותר תובעני ומצריך תנאי אקלים ומינרלים מיוחדים ולכן מאתגר לגדל אותו. כתוצאה מכך מחירה של כותנה מצרית יהיה גבוה יותר מזנים רגילים של כותנה. יחד עם זאת, כאשר קונים מצעים מכותנה מצרית מקבלים תמורה עבור ההשקעה שכן לרוב כותנה מצרית מציעה תכונות של עמידות גבוהה, רכות וברק טבעי. כמו כן מצעים מכותנה מצרית הרבה יותר מאווררים, נושמים ונעימים לעומת סוגים אחרים.

לסיכום, ישנן שיטות שונות של אריגה וכל שיטה יוצרת בד אחר עם תכונות אחרות. בדים איכותיים הם בדים צפופים מסיבים ארוכים ו- 100% כותנה טבעית. הם אומנם דורשים מעט יותר השקעה, אך זו השקעה משתלמת, שכן אלו בדים איכותיים שרק משתבחים עם הזמן תוך שמגלים עמידות גבוהה.